Nowoczesne narzędzia i czerpanie wiedzy od najlepszych. Wywiad z Prezesem Zarządu WSPON Filipem Wierzchowskim
Klienci nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, jak wyglądają kulisy zawodu pośrednika. Postanowiliśmy w tym numerze je uchylić, a konkretnie – zajrzeć do siedziby Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami. Współwłaścicielka agencji En Casa Małgorzata Podbielska od kilku lat ma zaszczyt zasiadać w jego Radzie Programowej.
Szkolenia, standardy etyczne i wymiana doświadczeń to nie jedyne, co oferuje Stowarzyszenie. Dla wielu agentów największą pomocą na co dzień jest system wymiany informacji MLS, dający profesjonalistom z branży dostęp do ofert „off market” i bazy klientów poszukujących. Między innymi o nim właścicielka En Casa Małgorzata Podbielska miała przyjemność rozmawiać z właścicielem biura Everbest Nieruchomości, a jednocześnie Prezesem Zarządu Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami.
Małgorzata Podbielska: Czym jest WSPON dla agentów?
Filip Wierzchowski: WSPON, czyli Warszawskie Stowarzyszenie Pośredników w Obrocie Nieruchomościami zrzesza przede wszystkim agentów nieruchomości z Warszawy oraz gmin ościennych, choć mamy też członków z innych polskich miast. Naszym głównym celem jest reprezentowanie i wspieranie agentów, promowanie profesjonalizmu w branży oraz rozwijanie umiejętności zawodowych. Dołączając do WSPON agenci otrzymują konkretne korzyści, które możemy podzielić na te policzalne i niepoliczalne.
Korzyści to dostęp do różnorodnych szkoleń, spotkań oraz konferencji, które organizujemy lub wspieramy. Dostęp do opieki prawnej stanowi dodatkowe cenne wsparcie w procesach transakcyjnych.
Korzyści niepoliczalne obejmują możliwość wymiany doświadczeń z innymi profesjonalistami w branży nieruchomości podczas naszych regularnych spotkań. Dodatkowo, eksperci w dziedzinie nieruchomości służą wsparciem i dzielą się swoją wiedzą. Przynależność do WSPON nadaje status eksperta na warszawskim rynku nieruchomości, co podkreśla pozycję w branży. Wreszcie dzięki temu, że się poznajemy, łatwiej i częściej robimy wspólne transakcje, co jest korzystne tak dla naszych klientów, jak i samych agentów nieruchomości.
MP: Ile lat działa WSPON?
FW: Z inicjatywy 27 Członków Założycieli WSPON oficjalnie powstał 15 maja 1994 roku. Jednak idea Stowarzyszenia narodziła się wcześniej, częściowo pod wpływem wizyty naszych kolegów z USA. W historii Stowarzyszenia istotną datą jest także 26 kwietnia 1999 roku, kiedy to doszło do połączenia WSPON ze Stołecznym Stowarzyszeniem Handlu Nieruchomościami (SSHN), co otworzyło nowe możliwości rozwoju.
Obecny rok jest dla nas szczególny, gdyż obchodzimy 30-lecie założenia Stowarzyszenia. Serdecznie zapraszamy wszystkich na nasz jubileusz, który jest wyjątkową okazją do świętowania. To trzy dekady aktywności opartej na zaangażowaniu naszych członków i pracy społecznej, które miały na celu wspieranie warszawskiego rynku nieruchomości. Mamy wiele powodów do świętowania i jesteśmy dumni z naszych osiągnięć.
MP: Jakie są wartości, założenia oraz główny cel tej organizacji?
FW: Dążymy do tworzenia właściwych standardów pracy, dostarczania praktycznych rozwiązań oraz organizowania regularnych szkoleń i mentorskiej opieki nad członkami Stowarzyszenia. Jednak to nie wszystko. Naszym największym celem jest budowa wspólnoty zaangażowanych pośredników nieruchomości, którzy nie tylko prowadzą własne biznesy, ale podzielają te same wartości i zasady. Co wyróżnia członków WSPON?
– Wiedza i doświadczenie: Jako doświadczeni praktycy wierzymy, że prawdziwie udany biznes opiera się na transparentnych procesach i płynnym przepływie wiedzy.
– Etyka i standardy: Kreujemy najwyższe standardy zawodowej postawy etycznej.
– Współpraca: Wierzymy, że współpraca biznesowa w zakresie obrotu nieruchomościami przebiega najkorzystniej pomiędzy osobami, które znają się osobiście.
Nasze motto brzmi “Silny Partner. Wspólne zasady.” i to właśnie te wartości stanowią fundament naszej organizacji.
MP: Jakie korzyści dla klientów wynikają ze współpracy z agentami należącymi do WSPON?
FW: Korzyści dla klientów wybierających agentów należących do WSPON są znaczące. Stowarzyszenie zrzesza ekspertów na warszawskim rynku nieruchomości. To oznacza, że nasi Członkowie są zawsze na bieżąco ze zmianami prawnymi, z lokalnymi trendami oraz dążą do ciągłego podnoszenia swoich kompetencji. Co więcej, działamy z myślą o etyce i wysokich standardach. W ramach WSPON działa Komisja Etyki oraz Sąd Koleżeński, które czuwają nad etycznymi, profesjonalnymi działaniami naszych członków. Dodatkowo, dołączenie do WSPON wymaga akceptacji przez pozostałych Członków, co oznacza, że nasi agenci muszą cieszyć się dobrą reputacją w branży.
Dla klientów, którym zależy na bezpieczeństwie i profesjonalizmie, wybór agenta WSPON to oczywista decyzja. Współpracując z pośrednikami WSPON, mogą być pewni, że są obsługiwani przez profesjonalistów, którzy dbają o ich interesy i działają zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi.
MP: W ramach WSPON działa system MLS. Czym jest ten system dla agentów?
FW: W skrócie MLS to największa sieć współpracujących pośredników z całej Polski.
MLS jest to narzędzie stworzone przez pośredników, dla pośredników. Jego głównym celem jest ułatwianie współpracy między nami. Jak to działa? Ja dodaję informacje o moim kliencie poszukującym, inny agent dodaje ofertę nieruchomości. Jeśli spełnia ona kryteria mojego klienta, system automatycznie nas łączy i dzięki temu wiemy, że mamy szansę na udaną transakcję. Ogromną przewagę daje nam dostęp do ofert “off market”, tzw. „Tylko w MLS”. Dodatkowo, korzystając z MLS, mamy dostęp do danych o sprzedanych i wynajętych nieruchomościach, w tym bazy cen transakcyjnych. To niezastąpione narzędzie do analizy rynku, pomagające pozyskać oferty, oszacować cenę i szybko znaleźć zainteresowanych klientów.
MLS to fundament naszej pracy jako pośredników i nieocenione narzędzie, które sprawia, że możemy osiągać sukcesy w branży nieruchomości.
MP: Jakie są korzyści dla klientów agencji w ramach MLS?
FW: Każdy, kto planuje kupno lub sprzedaż nieruchomości, powinien zdawać sobie sprawę, że współpraca między pośrednikami jest kluczowa. Pośrednik, który niechętnie współpracuje z innymi, działa na niekorzyść swoich klientów. Dlaczego? Ponieważ brak współpracy oznacza, że nie dostarczy pełnej oferty rynkowej, a jego własny interes czy zysk stają się ważniejsze niż efektywna, bezpieczna i korzystna transakcja. W tym kontekście warto wrócić do MLS, gdzie są wyłącznie biura, które rozumieją znaczenie współpracy. Klient wybierając pośrednika współpracującego w MLS, ma pewność, że będzie on działał z myślą o interesie klienta, o potrzebie współpracy z innymi agencjami i o efektywnym procesie transakcji.
Co jeszcze przemawia na korzyść klientów? Dostęp do ofert nieruchomości jeszcze przed ich pojawieniem się na publicznych portalach to niezaprzeczalna korzyść z perspektywy klienta kupującego. A z perspektywy klienta, który chciałby lub musi sprzedać czy wynająć swoją nieruchomość dyskretnie, MLS umożliwia dotarcie do szerokiej bazy potencjalnych klientów. W wielu przypadkach jest to kluczowe dla udanej transakcji.
Dobry i skuteczny agent nieruchomości wie, co się dzieje na rynku. Klienci powinni wiedzieć, że agenci w MLS mają dostęp do bazy cen transakcyjnych, co stanowi nieocenione źródło informacji o cenach nieruchomości czy czasie, w jakim dana nieruchomość została sprzedana. To wszystko przyczynia się do skutecznej obsługi klientów i osiągania najlepszych wyników w branży nieruchomości.
MP: Jak oceniasz aktualną sytuację rynkową w naszej branży oraz czy widzisz różnicę współpracę między agentami zrzeszonymi we WSPON i MLS oraz tymi nienależącymi do tych organizacji?
FW: Obecna sytuacja na rynku nieruchomości jest wyjątkowo zróżnicowana i mocno nieunormowana, co jest efektem deregulacji. Choć pojęcie “wolności” na rynku brzmi atrakcyjnie, to w naszych realiach wiąże się z nią brak precyzyjnych uregulowań i jednoznacznych wytycznych dotyczących funkcjonowania branży. To zaś wiąże się z występowaniem różnych zachowań, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych.
Brak jasnych reguł wpływa na różnice w podejściu agencji nieruchomości do obsługi klientów i współpracy między agencjami. Dlatego patrząc na rynek szeroko będziemy spotykać takie biura, w których własny interes stawiany jest na pierwszym miejscu, co czasem może kolidować z interesem klienta. To zwiększa ryzyko dla klientów.
Z drugiej strony, istnieją organizacje, takie jak WSPON i MLS, które kładą nacisk na otwartość na współpracę oraz profesjonalną i etyczną postawę agentów nieruchomości. Członkowie tych organizacji cenią sobie profesjonalizm, uczciwość i dbałość o interesy klientów. Takie podejście przekłada się na lepsze efekty w branży nieruchomości i budowanie zaufania do pośredników wśród klientów, a to z kolei czyni nas wartościowymi partnerami na rynku nieruchomości.
MP: Dziękuję za rozmowę.
Mamy nadzieję, że wywiad pomógł lepiej zrozumieć, jakie korzyści dla Klienta oznacza współpraca z agentem-członkiem WSPON. En Casa od lat korzysta z opisanego systemu MLS. To często przekłada się na szybszą i korzystniejszą transakcję dla naszych klientów – zarówno tych kupujących, jak i sprzedających czy nawet wynajmujących. A od strony agenta? Członkostwo w WSPON to połączenie dwóch światów: wsparcie się w pracy najnowszymi narzędziami i wsparcie… ludzi, którzy stoją za organizacją. Bezpośredni kontakt z partnerami z branży często przekłada się na nowe pomysły, transakcje, a nawet współprace.